söndag 12 mars 2017

Jag och kineserna gillar valthornsnäckor

Jag läste i förra veckan att kineserna är väldigt glada i valthornssnäckor. På franska heter valthornssnäcka bulot och är en typ av snigel som lever i saltvatten. Jag kommer inte ihåg när jag smakade dessa läckerheter första gången men det var i Fankrike och kanske för fyra år sedan. För det mesta köper man dem kokta och alla har sitt eget husets recept på själva kokningen, ungefär på samma sätt som vi har för kokta havskräftor. De ser ju kanske inte så aptitliga ut men jag gillar dem skartp. Varje gång vi är nere i Frankrike köper vi bulot och oftast brukar jag ha dem i någon fiskgryta eller i en krämig sås tillsammans med pasta eller möjligen risotto. Ännu en sak att längta till förutom ostronen.

Hur som hels så är danska fiskare överlyckliga för att varenda kilo de fiskar upp kan gå på export till Kina som verkar omättliga på denna läckerhet. Det finns massor av dessa snäckor i Kattegatt och det är inga kvoter som gäller, bara att håva upp dem.

Om du inte har testa dessa läckerheter tidigare så ta chansen nästan gång du stöter på dem, vare sig det är i Frankrike eller Kina. I Danmark tror jag inte du hittar några, de har alla skickats till Kina.







I en gryta tillsammans med bläckfisk.



Skaldjurstallrik på La Ferme Marine



Ännu en skaldjurspanna med bulot, musslor, bläckfisk och annat smått och gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar