måndag 5 juni 2017

Bordeaux

Inte Languedoc men Bordeaux var en trevlig upplevelse. Jag var där för två dagars konferens, två dagar med mycket fakta men också små stunder att njuta av väder, mat och vin. Att bara vara i Frankrike och höra spräket gör mig så lycklig.


Eftersom det var jobb och inte nöje hann jag inte med så mycket men det jag såg gav mersmak. Jag vill definitivt dit som turist nästa gång. Fransmännen är fantastiska på att se till att mat och dryck är perfekt på en konferens.

Lite bilder från det som jag hann att se och smaka på.



Från en takterass



Från samma terass



Cannelés, speciellt bakverk från Bordeaux. Redan i taxin in från flygplatsen fick vi höra talas om dessa. Det sägs vara ett 300-årigt hemligt recept. Krispiga på utsidan och krämiga inuti.



Skall bakas i speciella mässingsformar. Formarna i sig var fina, kakorna ok men inte mer.



Helt ok ställe att ha konferens på, fast man ville helst inte gå in.



Jag tror aldrig jag sett så mycket ostron på en gång. Sex likadana fat bars in. Dessa är odlade i Bassin dÁrcachon som ligger strax utanför Bordeaux. 80% av alla ostron i Frankrike kommer härifrån.



Kul sätt att lägga upp ost.



Mera ost.



Små konstverk till efterrätt.



Fina golv!



Operan i kvällsbelysning.



Det fanns ingen tid att gå på vinmuseum Cité du Vin som skall vara så bra. Byggnaden i sig är spektakulär och det tog sju år att bygga det. Jag måste dit någon gång.



På återseende Bordeaux!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar